معرفی37 منبع آموزشی برای کسب مهارت و تخصص
معرفی37 منبع آموزشی برای کسب مهارت و تخصص

با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط کاری امروزه، دغدغه‌ی اکثر افراد در یک‌کلام درآمدزایی و اشتغال است، و با توجه به شرایط عدم ثبات اشتغال در شرکت‌ها، اکثر افراد به دنبال فریلنسری هستند و به‌اصطلاح دیگر می‌خواهند کسب‌وکار خود را داشته باشند و رئیس خودشان باشند. برای یادگیری یک حرفه و تخصص، به کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی نیاز است که این کلاس‌ها و دوره‌ها به لحاظ مالی و زمانی هزینه‌بر هستند.

خانواده‌ی معلم آنلاین با هدف افزایش سطح دانش و تخصص افراد، فهرستی از سایت های آموزشی و حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف را در این پست معرفی کرده و ویژگی مشترک تمام این سایت‌ها (چه ایرانی و چه خارجی) آموزش دوره‌های متنوع به‌صورت کاربردی است.

 سایت های آموزشی ایرانی

در این قسمت با سایت های آموزشی ایرانی آشنا می‌شوید. برای استفاده از دروس و دوره‌های برخی از این سایت‌ها، کاربر باید مبلغی را پرداخت کند که البته امیدواریم سایت‌های معرفی شده کد تخفیفی ویژه برای کاربران ما درنظر بگیرند. در صورتی که هرکدام از وب‌سایت‌ها کد تخفیف ارائه کردند، حتماً در به‌روزرسانی پست قرار خواهد گرفت.

وب سایت بلد شو 
1- https://baladshow.com/
وب‌سایت بلدشو یک سری فیلم‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کند. این فیلم‌ها به صورت دوره‌های مختلف در حیطه‌های برنامه‌نویسی، عکاسی، اصول مدیریتی، کسب و کار و غیره منتشر شده‌اند، که هر دوره از یک سری سرفصل‌ها و فیلم‌های آموزشی تشکیل شده و در واقع یک دوره‌ی جامع از تخصص موردنظر رو آموزش می‌دهند. شما می‌تونید با پرداخت مبلغی مجزا برای هر دوره، از ویدئوهای آموزشی اون تخصص استفاده کنید. ویدئوها به صورت حرفه‌ای به فارسی ترجمه شده‌اند و ماهیت کار وب‌سایت تقریباً شبیه به سایت‌های skillshare و udemy هست.

وب سایت مکتب خونه 
۲- www.maktabkhooneh.org
وب‌سایت مکتب‌خونه ورژن ایرانی و فارسی سایت‎هایی چون کورسرا و edx و غیره است و با همکاری بهترین استادان دانشگاه‌های ایران چون دانشگاه شریف، تهران و غیره فعالیت می‌کند. در اینجا دوره‌های مختلفی ارائه می‌شوند که برخی از آن‌ها در پایان دوره آزمونی برگزار می‌کنند و کاربران می‌توانند با پرداخت مبلغی از آن‌ها استفاده کنند. دوره‌های برنامه‌نویسی، ریاضی و غیره در اینجا ارائه می‌شوند. برخی دوره‌ها چون دوره‌ی فتوشاپ نیز به‌صورت رایگان ارائه می‌شوند.
 
وب سایت فرادرس 
۳- www.faradars.org
وب‌سایت فرادرس نیز همانند مکتب‌خونه با دانشگاه‌ها و استادان ایرانی همکاری می‌کند و دوره‌های آموزشی را با پرداخت مبلغی به کاربران ارائه می‌کنند.

 
وبسایت دانشگاه امیرکبیر 
۴- www.amoozal.com
این وب‌سایت توسط دانشگاه امیرکبیر ارائه می‌شود و دوره‌های آنلاین با مدرک این دانشگاه می‌باشند.

 وب سایت پارس کلیک
۵- www.parsclick.net
وب‌سایت پارس‌کلیک مختص برنامه‌نویسان و توسعه‌دهنده‌گان وب است و دوره‌ها به‌صورت رایگان ارائه می‌شوند.

 وب سایت فرانش
۶- www.faranesh.com
در سایت فرانش، حرفه‌ای‌های هر حرفه، ویدئوهایی آموزشی و کاربردی ارائه کرده‌اند. دوره‌های مختلفی چون آموزش انیمیشن، بازی سازی، اندروید و غیره در این وب‌سایت وجود دارد.

 وب سایت آموزش برنامه نویسی 
۷- www.7learn.com
۸- www.sokanacademy.com
وب‌سایت آموزش برنامه‌نویسی به زبان فارسی و رایگان.
وب سایت متمم
۹- www.motamem.org
متمم یک سایت آموزشی تقریباً جامع است و در زمینه‌های متنوعی دوره‌های آموزشی ارائه می‌کند. دوره‌ها و کارگاه‌های آنلاین آن تا بخشی رایگان هستند و برای مطالعه‌ی پیشرفته، کاربر مبلغی را باید به‌صورت ماهیانه یا سالیانه پرداخت کند. دوره‌هایی چون توسعه فردی، افزایش بهره‌وری، اصول سخنوری، یادگیری زبان، MBA و غیره در اینجا وجود دارد.

 
وبسایت های خارجی
۱۰- www.coursera.org
یادگیری در coursera
کورسرا یک وب‌سایت آموزشی است که با اطمینان می‌توان گفت بهترین دانشگاه‌های دنیا در اینجا دوره‌های آموزشی مختلفی به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند و اگر کاربران به دنبال دریافت مدرک حرفه‌ای دوره‌ها باشند، با پرداخت مبلغ ناچیزی می‌توانند مدرک را دریافت کنند. تقریباً اکثر دوره‌های آموزشی این سایت رایگان هستند و تنها برای برخی از آن‌ها باید هزینه پرداخت کرد.

متأسفانه به دلیل مسائل سیاسی و تحریم‌ها، مدارک تحصیلی دوره‌ها به ایرانی‌ها تعلق نمی‌گیرند، که البته اصلاً مسأله‌ی مهمی نیست، چون کاربران درهرصورت می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند و صدالبته که یادگیری از هر چیزی مهم‌تر است.

کاربران می‌توانند رشته‌ی موردنظر خود را سرچ کنند و خواهند دید که دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا آن واحد درسی را ارائه می‌کنند. راه دیگر جستجو این است که دانشگاه موردنظر خود را پیدا کنید و ببینید چه دوره‌های آموزشی ارائه کرده است.

یکی دیگر از نکات مثبت این وب‌سایت این است که بسیار بسیار به تقویت زبان انگلیسی شما کمک می‌کند. اکثر دروس به زبان انگلیسی کاملاً روان ارائه می‌شوند و حتی گزینه‌ی زیرنویس انگلیسی نیز برای آن‌ها تهیه گردیده است.
edx
۱۱- www.edx.org
همانند وب‌سایت کورسرا، بهترین دانشگاه‌های دنیا در اینجا قرار دارند و به‌طوری حرفه‌ای دروس تخصصی را ارائه می‌دهند. در اینجا نیز برای اخذ مدرک رسمی باید هزینه‌ای پرداخت کنید.
از معتبرترین مدرک دوره‌ای که در اینجا ارائه می‌شود، مدارک linux foundation است.

دانشگاه استنفورد
۱۲- www.stanford.edu
همان‌طور که همگی می‌دانند، دانشگاه استنفورد جزو یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا است. این دانشگاه در سایت‌های مختلف چون کورسرا و edx دوره‌های آموزشی مختلفی ارائه می‌کند. علاوه بر آن، در وب‌سایت خود دانشگاه نیز دوره‌های متنوعی برگزار می‌کند که اغلب همراه با مدرک رسمی هستند. از دوره‌های جالب‌توجه این دانشگاه، تجارت و کارآفرینی است.

یوتیوب
 ۱۳- www.youtube.com
یادگیری در youtube
ویدئو یک وب‌سایت با محتوای ویدئویی است که تعداد ویدئوهای آموزشی آنجا غیرقابل‌تصور است، و تقریباً در تمامی زمینه‌ها امکان آموزش و یادگیری وجود دارد: آشپزی، نجاری، کامپیوتر، آموزش زبان‌های خارجی و غیره . این ویدئوها معمولاً از طرف افراد عادی ضبط شده‌اند.
 
آموزش برنامه نویسی 
۱۴- www.w3schools.com
این وب‌سایت برای افرادی که در برنامه‌نویسی تازه‌کار هستند، بسیار مفید است. یک سایت بسیار عالی برای تمرین کدنویسی به زبان‌های مختلف.

 

وب سایت لیندا 
۱۵- www.lynda.com
وب‌سایت لیندا در زمینه‌های مختلف و متنوعی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. بااین‌حال، بیشتر در زمینه‌های آموزش نرم‌افزارهای adobe، زبان‌های طراحی وب‌سایت، مدیریت پروژه و نرم‌افزارهای معماری می‌پردازد. بعد از اتمام هر دوره، مدرکی به کاربر داده می‌شود. همچنین، برای افرادی که ساکن کانادا هستند، اگر عضو کتابخانه باشند می‌توانند به‌طور رایگان از آن استفاده کنند.

 skillshare
۱۶- www.skillshare.com
در این وب‌سایت نیز همانند یوتیوب افراد می‌توانند دوره‌های آموزشی مختلفی را ضبط و به اشتراک بگذارند. بااین‌حال، تعداد دوره‌های ارائه‌شده در اینجا کمتر از یوتیوب است و رایگان نمی‌باشند. برای عضویت کاربران می‌بایست ماهیانه مبلغی را پرداخت کنند که البته چند ماه اول، تنها با یک دلار می‌توان به عضویت سایت درآمد.
 

۱۷- www.udemy.com
یادگیری در udemy
این وب‌سایت نیز همانند اسکیل‌شیر است و افراد عادی و حرفه‌ای می‌توانند در آن دوره‌های آموزشی برگزار کنند. با این تفاوت که برای عضویت در سایت ماهیانه مبلغی پرداخت نمی‌شود، بلکه هر دوره نسبت به محتوای آموزشی خودش هزینه‌ی جداگانه‌ای دارد. این سایت در روزهای مختلف، تخفیف‌های بسیاری ارائه می‌کند و در زمینه‌های آموزشی بسیاری چون عکاسی، فیلم‌برداری، کامپیوتر، زبان و …. فعالیت می‌کند.

دانشگاه MIT
 ۱۸- ocw.mit.edu
دانشگاه MIT نیز همانند دانشگاه استنفورد جزو برترین دانشگاه‌های دنیا است. در این وب‌سایت نیز می‌توانید دوره‌های آموزشی بسیاری را بیابید. همان‌طور که اغلب می‌دانند، رشته‌های فنی و مهندسی این دانشگاه از شهرت بالایی برخوردار است.

 
khanacademy
۱۹- www.khanacademy.org
این وب‌سایت به آموزش علوم پایه می‌پردازد. دوره‌های ریاضی، کامپیوتر، هنر، زبان‌های خارجی و …. در اینجا برگزار می‌شوند و حتی برای استفاده و یادگیری در امتحان کنکور نیز بسیار کاربردی است. تمامی دوره‌ها رایگان هستند و امکان استفاده برای تمامی مردم دنیا وجود دارد.

codeacademy
 ۲۰- www.codeacademy.com
امروزه عصر، عصر کامپیوتر و تکنولوژی است. این وب‌سایت نیز ماهیتی همچون خان آکادمی دارد و پر است از دوره‌های آموزش کامپیوتر، نرم‌افزار، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ، طراحی وب‌سایت و …. . تفاوتی که این وب‌سایت با خان آکادمی دارد در برگزاری تخصصی‌تر این دوره‌ها است.

یادگیری در wolframealpha

 ۲۱- www.wolframealpha.com
این وب‌سایت، یک سایت حل مسأله است و همچون یک ماشین‌حساب فوق حرفه‌ای تمام مراحل حل معادلات جبری، دیفرانسیل و رسم نمودار را نشان می‌دهد و برای کمک به یادگیری ریاضی بسیار مفید است. این وب‌سایت علاوه بر ریاضی در زمینه‌های دیگری چون فیزیک، شیمی، مهندسی و علوم محاسباتی، از توانایی پاسخ‌گویی بالایی برخوردار است. این وب‌سایت یک نرم‌افزار ریاضی بسیار عالی به نام mathematica دارد که بسیار کاربردی است.

 udacity
۲۲- www.udacity.com
یکی دیگر از آن وب‌سایت‌های فوق‌العاده‌ای که دوره‌های آموزشی متنوعی دارد. برای دریافت مدرک برخی از دوره‌ها، مبلغی باید پرداخت شوند، بااین‌حال دوره‌های رایگان نیز دارد. ای وب‌سایت در زمینه‌های هوش مصنوعی، دیتا ساینس، ماشین لرنینگ، رباتیک، نانو و همین‌طور مدیریت و تجارت دوره‌های تخصصی ارائه می‌کند.

 
pluralsight
۲۳- www.pluralsight.com
یکی دیگر از آن دسته وب‌سایت‌های معتبری که به‌طور تخصصی در زمینه‌ی آموزش و یادگیری برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف فعالیت می‌کند. در اینجا دوره‌های آموزش نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ نیز وجود دارد.

 tutorialspoint
۲۴- www.tutorialspoint.com
این وب‌سایت نیز در زمینه‌ی آموزش برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف و هر موضوع کلیدی در حوزه‌ی کامپیوتر، به‌صورت رایگان فعالیت می‌کند.

sololearn
۲۵- www.sololearn.com
به‌راستی‌که دنیا هرروز بیشتر از قبل به سمت تکنولوژی و کامپیوتر رفته است. وب‌سایت سولولرن یک وب‌سایت آموزش زبان برنامه‌نویسی دیگر است. نرم‌‎افزار موبایل این سایت نیز وجود دارد که در آن بعد از هر توضیح از کاربر سؤال پرسیده می‌شود و برای تشویق کاربران به یادگیری مسابقاتی نیز در آنجا برگزار می‌شود.

memrise
 ۲۶- www.memrise.com
یک وب‌سایت آموزش زبان خارجی است و در زمینه‌ی آموزش لغات فعالیت دارد. با اینکه ماهیت سایت انگلیسی زبان است، بااین‌حال دوره‌های فارسی زبان بسیاری نیز در آن وجود دارد. نرم‌‎افزار موبایل این سایت نیز وجود دارد که می‌توانید خودتان در آن دوره ایجاد کنید.

یادگیری در doulingo
۲۷- www.duolingo.com
یک وب‎سایت آموزش زبان خارجی بسیار عالی که نرم‌افزار موبایل آن نیز وجود دارد. در اینجا تقریباً تمام زبان‌های دنیا به جز انگلیسی را می‌توانید یاد بگیرید. تمام زبان‌ها در اینجا به انگلیسی یاد داده می‌شوند.
codeproject
۲۸- www.codeproject.com
یک وب‌سایت دیگر در زمینه‌ی برنامه‌نویسی. این وب‌سایت انجمنی از برنامه‌نویسان را تشکیل داده و مقالات و اخبار جدید و به‌روز این رشته را منتشر می‌کند.

 
futurelearn
۲۹- www.futurelearn.com
در این وب‌سایت، ۱۲ دانشگاه برتر بریتانیا با همکاری یکدیگر دوره‌هایی فوق‌العاده برای آموزش ارائه کرده‌اند. دوره‌ها اغلب رایگان هستند، جز آن‌هایی که همراه با مدرک هستند. این وب‌سایت دوره‌های مختلفی چون مدیریت، تجارت، پزشکی، کامپیوتر و غیره را برای یادگیری ارائه می‌کند.

 
وب‌سایت کلس‌سنترال
۳۰- www.class-central.com
وب‌سایت کلس‌سنترال همچون یک موتور جستجو عمل می‌کند. به‌عنوان مثال شما نام دانشگاه یا دوره‌ی آموزشی موردنظر خود را جستجو می‌کنید، و کلس‌سنترال موضوع موردنظر شما را در میان تمام وب‌سایت‌های آموزشی مورد جستجو قرار می‌دهد و به شما نشان می‌دهد.

 hackerrank
۳۱- www.hackerrank.com
یک وب‌سایت دیگر برای برنامه‌نویس‌ها. در این سایت چالشی برای برنامه‌نویسان ایجاد می‌شود تا مسائل حل نشده را حل کنند.


 Tutsplus
۳۲- www.tutsplus.com
یک وب‌سایت آموزشی دیگر که تمرکزش بر موضوعات طراحی وب‌سایت، عکاسی، فیلم‌برداری و نرم‌افزارهای کامپیوتری است. برای استفاده از اطلاعات این سایت ماهیانه مبلغی باید پرداخت شود. البته بسیاری از دوره‌ها نیز رایگان است و بیشتر به‌صورت مقاله و تصویر ارائه می‌شوند. اگر دنبال یادگیری و آموزش در این زمینه‌ها هستید و نمی‌خواهید یا نمی‌توانید هزینه‌ای پرداخت کنید، یوتیوب بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
 
تیم‌تری‌هاوس
۳۳- www.teamtreehouse.com
وب‌سایت «تیم‌تری‌هاوس» نیز ماهیانه حق عضویت دارد و تمرکزش روی دوره‌های انیمیشن، طراحی وب، توسعه وب و موبایل است.

ویکی هاو
 ۳۴– www.wikihow.com
اگر هیچ‌چیز کاربردی هم در وب‌سایت «ویکی هاو» پیدا نکنید، به‌هرحال از چرخیدن در آن و دیدن مطالبش لذت خواهید برد. این سایت درمورد مطالب مختلف صحبت می‌کند و درواقع دایرهالمعارفی است که روش‌های انجام کارهای مختلف را به‌صورت تصاویر انیمیشنی به شما نشان می‌دهد؛ از یادگیری نحوه‌ی درمان درد مفاصل، نکات آشپزی و سفر و تا علوم مختلف را در برمی‌گیرد.

 یادگیری در گوگل
۳۵- www.google.com
مطمئن باشید هیچ جوابی در دنیا وجود ندارد که گوگل آن را نداشته باشد. شما قبل از آنکه در هرکدام یک از این وب‌‎سایت‌ها دنبال دوره‌ها و اطلاعات آموزشی باشید، اولین توانایی شما باید این باشد که بتوانید سؤالات و نادانستی‌های خود را در گوگل جستجو کنید.

 ویکی‌پدیا
۳۶- www.wikipedia.com
ویکی‌پدیا از آن وب‌سایت‌هایی است که در آنجا هم می‌توانید تقریباً درمورد همه چیز اطلاعات پیدا کنید. بااین‌حال ضعفی که ویکی‌پدیا دارد این است که اطلاعات موجود در آنجا قابل ویرایش هستند و نمی‌توان از صحت آن‌ها اطمینان کامل داشت.
ted
۳۷- www.ted.com
کنفرانس‌های تد در ایران نیز برگزارمی‌شوند. ویدئو این کنفرانس‌ها را هم می‌توانید در یوتیوب و هم در وب‌سایت خود تد تماشا کنید. ویدئوهای موجود در این سایت امکان پخش با زیرنویس فارسی را نیز دارند. علاوه بر ویدئو کنفرانس‌ها، سایت تد، مقالات و موضوعات جالب دیگری را نیز به اشتراک می‌گذارد که در یادگیری موضوعات مختلف به دانستنی‌های شما کمک می‌کنند.